Linkbuilding

In de online marketing is linkbuilding een wezenlijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Dankzij linkbuilding kun je namelijk hoger in de zoekresultaten van Google komen. Maar wat is het nu precies en hoe zorg je ervoor dat je website stijgt binnen Google met behulp van linkbuilding? Wij leggen je het graag uit.

Linkbuilding

Linkbuilding, wat is dat eigenlijk precies? Met linkbuilding zorg je ervoor dat links naar jouw website op andere websites komen te staan. Deze links zorgen ervoor dat zoekmachines zoals Google jouw website hoger waarderen en dus hoger plaatsen in de zoekresultaten. Je kunt links ook wel zien als stemmen. Andere websites ‘stemmen’ op jouw website door een link te plaatsen. Hoe meer stemmen, hoe hoger je positie.

Hoe werkt linkbuilding?

Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten onder andere via een PageRank-algoritme. Dit algoritme telt hoeveel links er verwijzen naar een bepaalde website. Hoe meer links er zijn, hoe hoger de betreffende website geplaatst wordt. Maar Google kijkt ook naar de kwaliteit. Daarom moet linkbuilding wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. We noemen hier enkele op:

  • Relevante content: de website moet relevante content bevatten die te maken heeft met jouw website
  • Hoe ouder, hoe beter: hoe ouder de website is, waarop jouw link geplaatst wordt, hoe beter. Nieuwe websites waarop plotseling veel links geplaatst woorden, straft Google af.
  • Hoe hoger, hoe beter: hoe hoger de website in Google staat, waarop jouw link geplaatst wordt, hoe beter. Google vindt de ‘stem’ van websites met hoge positie belangrijker dan de ‘stem’ van websites met een lage positie.

Er zijn nog veel meer zaken waar Google op let bij het linkbuilden. Bovendien komen er dankzij updates ook steeds meer zaken bij die belangrijk zijn en waardoor Google kwaliteit steeds beter leert herkennen.

Hoe pak je linkbuilding aan?

Je kunt linkbuilding op verschillende manieren inzetten. Enkele voorbeelden:

  • Zorgen voor virale content waardoor andere websites naar jouw website gaan linken
  • Teksten schrijven en relevante links hierin verwerken en ervoor zorgen dat deze teksten op andere websites worden geplaatst
  • Je website aanmelden bij trefwoordrelevante webgidsen (online catalogus van links naar andere websites)
  • Het uitwisselen van links

Deze methodes werken niet allemaal even goed. Het uitwisselen van links raden we bijvoorbeeld niet aan. Google beschouwt dit bijvoorbeeld als een trucje en dat wordt bestraft. Zo’n ‘straf’ resulteert in een lagere positie of erger: helemaal niet de index van Google worden opgenomen. Beoordeel dus goed welke methode het beste is.

Het nadeel van linkbuilding is het tijd kost. Je moet er niet alleen voor zorgen dat jouw links geplaatst worden, maar ook waardevolle content schrijven zodat de kwaliteit van de links omhoog gaat. De meeste tijd gaat vaak in het aanschrijven en overtuigen van andere websites zitten. Dat kan een tijdrovende klus zijn, omdat je ook moet wachten op reacties. Bovendien kan het gemakkelijk een paar maanden duren voordat je concrete resultaten ziet zodra de links eenmaal zijn geplaatst.

Geef je linkbuilding uit handen

Geef daarom je linkbuilding uit handen. Wij zorgen ervoor dat jij gevonden wordt op de voor jou relevante termen en kunnen zo jouw positie laten stijgen in Google. Wil je meer weten over linkbuilding? Neem contact met ons op!