Top-5 veelvoorkomende Google AdWords-fouten

Geplaatst door Maaike Lohuis • 30 okt 2013

Elke ondernemer weet dat het belangrijk is om hoog in Google te staan om meer bezoekers en dus potentiële klanten naar je website te halen. Ook heeft elke ondernemer wel eens een Google AdWords-couponcode in de brievenbus gehad om te testen met advertenties in Google.

Als online marketeer kom ik daardoor vaak campagnes tegen die zijn opgezet door de ondernemer zelf. Met de gedachte, het is gratis, dus waarom niet zelf een campagne opzetten?

Uiteindelijk komen ze tot de conclusie na een periode testen, dat AdWords niks heeft opgeleverd. Maar hoe kan dat? Hieronder een top-5 van veel gemaakte fouten bij het opzetten van een Google AdWords-campagne:

Geen koppeling met een statistiekenpakket (Meten = weten)

In veel gevallen van de accounts die we optimaliseren, is geen koppeling tussen Google AdWords en Google Analytics ingesteld. In sommige gevallen is er zelfs helemaal geen statistiekenpakket geïnstalleerd. De kracht van Google AdWords is dat alles wat je doet meetbaar is. Je kunt meten welke zoekwoorden door een potentiële klant worden gebruikt om op jouw website te komen. En uiteindelijk kun je doormeten wat iemand daadwerkelijk op de website doet. Gaan ze direct over tot het kopen van een product? Of vullen ze een contactformulier in, omdat ze bijvoorbeeld nog met een vraag zitten.

Met behulp van Google Analytics, het gratis statistiekenpakket van Google is het mogelijk om dit alles goed inzichtelijk te maken. Van de zoekopdracht die ze in Google invoeren tot aan de uiteindelijke aankoop op je website. Hierdoor is het een stuk makkelijker om je AdWords-campagne te sturen op resultaat. Wanneer je ziet dat de campagne met “roze bloemen kopen” veel meer conversies oplevert, dan “blauwe bloemen kopen”, dan is het rendement van de campagne snel te verbeteren door meer budget vrij te maken voor de eerstgenoemde campagne.

Geen geschikte landingspagina

Wat we vaak zien is dat de landingspagina standaard is ingesteld op de homepagina. Wanneer dit het geval is, komt het vaak voor dat deze pagina in veel gevallen niet direct relevant is voor de bezoeker. Om een voorbeeld te noemen. Wanneer iemand zoekt op “damesfiets huren” dan is het beter om de bezoeker terecht te laten komen op een pagina met een overzicht van de beschikbare damesfietsen. En niet op de homepage waar vaak nog doorgeklikt dient te worden richting de achterliggende pagina’s.

Geen uitsluitingszoekwoorden gebruiken

Een handige optie binnen Google AdWords die vaak wordt vergeten, is het instellen van uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar je zeker niet op gevonden wilt worden. Wanneer je zoekwoorden hebt ingesteld waar je wél op gevonden wilt worden, staan deze namelijk vaak te breed ingesteld. Waardoor je als fietsverhuurbedrijf ook gevonden wordt op fietsen verkopen. En dat is in dit geval zeker niet de bedoeling.

Het instellen van uitsluitingszoekwoorden gaat je zeker veel geld besparen! Een paar voorbeelden van uitsluitingen die wij vaak standaard al uitsluiten:

  • gratis
  • 2e hands
  • vacatures
  • banen
  • jobs

Door het doen van een goed zoekwoordonderzoek kom je ook al snel achter zoekwoorden die je van tevoren al kunt uitsluiten.

Slechte account/campagnestructuur

Ik merk dat veel beginnende adverteerders weinig tot geen gebruik maken van de mogelijkheid om het AdWords-account op te delen in verschillende campagnes en advertentiegroepen. In dat geval worden veel verschillende zoekwoorden in verschillende disciplines allemaal in een advertentiegroep geplaatst.

Het nadeel daarvan is dat je op die manier nooit een relevante advertentietekst kunt schrijven voor al deze verschillende zoekwoorden. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat er minder op jouw advertentie wordt geklikt, waardoor je kwaliteitsscore naar beneden gaat. Wanneer dat het geval is ga je automatisch meer betalen per klik of in sommige gevallen helemaal niet meer zichtbaar in Google.

Een voorbeeld van een mogelijke structuur:

  • Campagne 1: Bedden
    • Advertentiegroep 1: Kinderbedden
    • Advertentiegroep 2: Stapelbedden
    • Advertentiegroep 3: Houten bedden
  • Campagne 2: Banken
    • Advertentiegroep 1: Hoekbanken
    • Advertentiegroep 2: Loungebanken
    • Advertentiegroep 3: Lederen banken

Geen periodieke optimalisatie.

Als ondernemer concentreer je graag op de dingen waar je goed in bent. Vaak zien we dat een campagne vaak eenmalig wordt opgezet zonder dat deze op periodieke basis wordt onderhouden. Het optimaliseren van een Google AdWords is een dynamisch proces van testen, meten en optimaliseren. Voor een optimaal rendement van de campagne is het aan te raden om de onderstaande zaken op periodieke basis uit te voeren:

  • Toevoegen/verwijderen/aanpassen van zoekwoorden.
  • Testen van nieuwe advertenties.
  • Verschillende landingspagina’s testen.
  • De maximale prijs per klik optimaal instellen.
  • Nieuwe uitsluitingszoekwoorden instellen.

Conclusie

Door de bovenstaande fouten te voorkomen kun je jouw campagne al flink verbeteren en voorkom je dat je een gedeelte van je advertentiebudget verspilt. Ben je door dit artikel tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk niet de expertise, zin of tijd hebt om dit zelf te doen? Neem dan eens een kijkje op de pagina online adverteren voor meer informatie. Wij helpen je graag!