Reviews op je website

Geplaatst door Kelly Peters • 2 mei 2018

Goede online beoordelingen worden steeds belangrijker voor bedrijven en online shoppers. Bovendien kan het zorgen voor meer conversie én meer verkeer vanuit Google. Wij vertellen je waarom online reviews een musthave zijn voor jouw site.

Waarom reviews op je website plaatsen?

Het is belangrijk dat je een betrouwbare indruk achterlaat wanneer bezoekers op jouw site terecht komen. Natuurlijk helpt het als je een mooie, gebruiksvriendelijke site hebt laten bouwen. Toch ben je er dan nog niet. Het ACM onderzocht dat online shoppers niet meer alleen vergelijken op basis van prijzen, maar ook op basis van jouw online beoordelingen. Het is daarom van belang dat klanten makkelijk een review achter kunnen laten en dat bezoekers, jouw potentiële klanten, gemakkelijk de beoordelingen kunnen lezen. Dit kan al heel eenvoudig met een linkje op je homepage naar een reviewwebsite, met hierbij je gemiddelde beoordeling. Mochten bezoekers meer informatie willen, dan kunnen ze snel navigeren naar een compleet overzicht.

Hoe kom ik aan goede reviews?

Natuurlijk vraag je je nu af: hoe kom ik aan goede reviews? Een gebruiksvriendelijke, snelle website en goede service zijn belangrijk. Wat je verder kunt doen? Ik geef je tips om snel vijf sterren te verzamelen:

1. Kies voor de juiste tool

Er bestaan verschillende reviewtools die je kunt koppelen aan jouw site. Zo is Iens een bekende voor de horeca en zie je Trustpilot en Kiyoh vaak terug bij webshops. Kies een tool die goed aansluit op de diensten die jij aanbiedt. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om er zelf één te laten bouwen. Met een (kleine) eenmalige investering wordt de tool precies zoals jij dat wilt.

2. Nodig al je klanten uit om een review achter te laten

Natuurlijk ben je geneigd om alleen positieve klanten uit te nodigen voor het achterlaten van een review. Doe dit niet: nodig al je klanten uit. Ook de zuurpruimen. Er zijn altijd mensen die vinden dat ze in hun perceptie een reden om te klagen hebben. En dat is geen probleem: je kunt niet alleen maar ontzettend goede reviews hebben. Dit zou zelfs onbetrouwbaar over kunnen komen. Wees dus vooral niet selectief!

3. Leer van je klanten en laat ze weten wat je met hun feedback hebt gedaan

Leer van je klanten. Ontdek waarin je goed bezig bent en op welke punten je je diensten en/of site nog kunt bijschaven. Laat klanten ook weten wat je met hun feedback hebt gedaan. Met een beetje geluk levert dit weer goede beoordelingen op!

4. Maak het achterlaten van reviews zo makkelijk mogelijk

Als klant wil je niet veel tijd kwijt zijn aan het invullen van een review. Zorg daarom dat je niet teveel van je klanten vraagt. Bovengenoemde tools (1) bevatten vaak handige functies waarmee je het achterlaten van een review makkelijker maakt. Denk bijvoorbeeld aan het klikken op een smiley of de mogelijkheid om op een link te klikken in de bestelbevestiging. Zorg er ook voor dat je klanten bedankt voor het achterlaten van een review: bijvoorbeeld met een kortingscode.

Laat jouw goede beoordeling zien in de zoekresultaten

Google maakt het haar gebruikers zo eenvoudig mogelijk. Je kunt dus verwachten dat de zoekmachine jouw online beoordeling op een gegeven moment mee gaat nemen in de zoekresultaten. Hartstikke handig, want zo claim jij extra ruimte in de resultaten ten opzichte van de concurrentie! In zowel AdWords-advertenties als in de organische zoekresultaten geeft Google je de mogelijkheid om jouw beoordeling te tonen in de SERP-feature. Deze kun je herkennen aan de sterren:

Deze 'sterrenscore' heet bij betaalde advertenties een seller rating en bij organische resultaten een review snippet. Je krijgt van Google maximaal vier regels in de weergave van de zoekresultaten: de page title, URL en twee regels meta description. Met een review snippet krijg je een extra regel. In de betaalde advertenties ziet de snippet er hetzelfde uit. Ook Google Shopping toont seller ratings. Hiervoor moet je minimaal aantal beoordelingen hebben. Belangrijk om te weten: wanneer Google jouw goede reviews laat zien is lastig te zeggen. De zoekmachine bepaalt namelijk zelf wanneer het jouw sterren als extra extensie toont.

3 redenen om online reviews te verzamelen

Kortom: goede online reviews zijn positief voor jouw onderneming. Ik geef je drie redenen om hiervan gebruik te maken:

  • Online shoppers selecteren op basis van eerdere beoordelingen.
  • Met jouw 'sterrenscore' val je beter op tussen de zoekresultaten.
  • Goede reviews creëren vertrouwen tijdens het aankoopproces.

Maak je nog geen gebruik van reviews op jouw site? Wij kunnen een op maat gemaakte tool voor je bouwen. Onze tool heeft enkele voordelen ten opzichte van andere review-tools: zo bepaal jij het uiterlijk van de tool én betaal je geen maandelijkse abonnementskosten. Wij zorgen ervoor dat alles goed werkt en dat je snel kunt beginnen met het opbouwen van jouw 'sterrenscore'! Neem contact met ons op en maak een afspraak voor meer informatie.