Maak van je webshop een succes: belangrijke aandachtspunten

Geplaatst door Daan Pool • 18 sep 2015

Webshops schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Het maken van een webshop is vandaag de dag dan ook vaak in een handomdraai gepiept. Veel aanbieders bieden kant-en-klare webshops aan, waamee je vaak gemakkelijk en snel je producten kunt plaatsen en meteen kunt beginnen met verkopen. Echter, de kous is daarmee nog niet af. Bijna de helft van de nieuwe webwinkels stopt er binnen twee jaar alweer mee! Bovendien wijst recent onderzoek uit dat maar 1 op de 5 ondernemers weet rond te komen van een webshop. Om je webshop tot een succes te maken, zal er dus echt iets meer moeten gebeuren. In deze blog lees je hoe je er voor kunt zorgen dat jouw webshop overleeft in de jungle van de online webwinkels.

Een succesvolle webshop begint bij de basis

Eigenlijk verschilt een succesvolle webshop niet zo veel van een succesvolle 'echte' winkel. In een fysieke winkel wordt bijvoorbeeld vaak goed nagedacht over de indeling van de producten. Zo kunnen de duurdere producten meer in het zicht staan, of misschien juist het huismerk. Of wat dacht je van die lekkere chocoladereep die je nog even snel kunt meenemen bij de kassa? Bedenk dus ook goed wat jij op de homepage wilt hebben staan en welke producten je een prominente plaats wilt geven in jouw webshop. Plaats bijvoorbeeld ook gerelateerde artikelen naast de producten, zodat je klanten geïnspireerd raken om andere producten te bekijken en te kopen. Ook in de winkelwagen kun je bijbehorende producten laten zien. Zo geef je jouw klanten ook de optie om nog even wat 'snoepgoed' te pakken bij de kassa. Toon daarnaast ook de van/voor-prijs, zodat klanten zien wat hun voordeel is. Mensen houden nou eenmaal van een koopje!

Wees duidelijk en zorg voor een snelle afhandeling

In de supermarkt vinden klanten het vaak vervelend om lang in de rij te moeten staan of om niet snel geholpen te worden. Ook bij het online winkelen vinden klanten het vervelend als het afrekenen niet snel gaat. Het is daarom belangrijk dat het checkout-proces snel en gemakkelijk verloopt, zodat de klant niet afhaakt. Klanten kunnen je winkel met slechts één muisklik verlaten! Een zogenaamd 'One Step Checkout'-systeem kan hiervoor uitkomst bieden. Dit is een gebruiksvriendelijk systeem met slechts een beperkt aantal invulvelden en stappen. Toon daarnaast ook altijd de voorraad en levertijd van producten, want zodra een klant besluit iets te kopen, wil hij het ook het liefst direct ontvangen.

Contact met de klant

Net als in een echte winkel, wil je als klant van een webwinkel graag snel en professioneel worden geholpen als dat nodig is. Het instellen van een live-chat is een moderne oplossing om problemen en vragen van de klant vlot te kunnen beantwoorden. Een kleine kanttekening: als je deze functie toevoegt aan je website, zorg er dan voor dat je gelijk kunt antwoorden. Als de klant lang moet wachten op een antwoord terwijl hij juist een snelle oplossing verwacht, zal hij juist sneller geërgerd zijn. Communiceer bovendien naar de klanten wat de voordelen zijn van het kopen bij jou: heb je bijvoorbeeld sterke punten zoals de levertijd, verzendkosten, garantie- of retourvoorwaarden? Laat dit dan zien! Deze sterke punten kunnen ook weerspiegeld worden in de reviews die klanten achterlaten op review-websites. Je kunt deze reviews integreren op je eigen website, zodat je een betrouwbare uitstraling creëert. Tot slot is het slim om klanten de optie te geven zich bij het afrekenen te laten inschrijven voor een nieuwsbrief. Zo kun je contact houden met je klant. Later kun je hem bijvoorbeeld een interessante aanbieding sturen of vragen een review te schrijven over een product. Zo zorg je ervoor dat de klant nog eens terugkomt.

Checklist

Kortom, wil je van een webshop een succes maken, dan kan het een goed idee zijn om:

  • Gerelateerde artikelen te tonen naast de producten of in het winkelwagentje;
  • De van/voor-prijs te laten zien;
  • Een 'One Step Checkout'-systeem te implementeren;
  • De voorraden en levertijden te tonen;
  • Een live-chat op je website te hebben;
  • De voordelen van je webwinkel (levertijd, verzendkosten, garantie etc.) te communiceren
  • Reviews van klanten op je website te hebben;
  • Klanten bij het afrekenen de optie te geven om zich te laten inschrijven voor je nieuwsbrief.