Kijken, kijken, niet kopen? Probeer IP Marketing!

Geplaatst door Alexander IJbema • 20 jan 2016

‘Kijken, kijken, niet kopen!’ is een uitspraak die je als Nederlander regelmatig kunt verwachten als je op vakantie bent in het buitenland. We kijken graag uitgebreid naar alle uitgestalde spulletjes, maar iets kopen doen we niet zo gauw. En dat vaak tot grote frustratie van de marktkoopman of winkelier. Net als voor de verkopers in zonnige vakantiebestemmingen kan het voor ondernemers erg frustrerend zijn als hun website wel veel bezoekers trekt, maar het conversiepercentage laag blijft. Want als ondernemer of marketeer wil je natuurlijk graag resultaten behalen. Je wilt daarom dat klanten ook daadwerkelijk gebruik gaan maken van een product of dienst nadat ze jouw website bezoeken. En als het even kan, zie je daarin ook nog het liefst een stijgende lijn. ‘Kijken, kijken, kopen en nog meer kopen’, dus.

Wel interesse, niet converteren

Wist je dat het gemiddelde conversiepercentage van bedrijven zo rond de 3% ligt? Dat betekent dat 97% van de websitebezoekers weggaat zonder daadwerkelijk van jouw producten of diensten gebruik te maken. Dat moet beter kunnen, want jouw bezoekers bezitten vaak al bepaalde kennis van en interesse in jouw bedrijf. Zo hebben ze je immers gevonden op het internet! Warm leads noemen we dat: potentiële kopers waarvan je al weet dat ze ergens interesse in hebben. Gelukkig bestaat er een handig hulpmiddel om deze opgewarmde bezoekers te laten converteren: IP Marketing.

Wat is IP Marketing?

Hoewel je met de tool Google Analytics kunt zien hoeveel bezoekers er op je website komen en hoeveel er uiteindelijk tot conversie overgaan, is het niet mogelijk om te zien wie deze bezoekers zijn. IP Marketing biedt hier een uitkomst voor.

Met IP Marketing is het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de identiteit van de bezoekers van jouw website of webshop. Hoe dat mogelijk is? De bezoekers van je website zijn te achterhalen door middel van hun IP-adres. Een IP-adres is eigenlijk jouw unieke adres op het internet, dat bestaat uit een aantal unieke cijfers. Plaats je een stukje code op jouw website, dan worden de bezoekers automatisch doorgemeten. Vervolgens wordt door middel van het handelsregister van de KvK een koppeling gemaakt tussen het IP-adres en de bedrijfsnaam. En voilà, jij bent nu in het bezit van een overzichtelijke lijst met bedrijven die jouw website hebben bezocht!

Hoe kan ik IP Marketing inzetten als bedrijf?

Door middel van IP Marketing is het mogelijk om na te gaan welke bedrijven geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of in jouw producten en diensten. Let wel op, want het is niet verstandig om zomaar alle bedrijven op te bellen om te vragen waarom ze toch geen interesse in jouw producten en diensten hebben. Wie weet was de bezoeker wel alleen maar een blogbericht op jouw website aan het lezen, toen hij of zij je website bezocht. Bel je deze bezoeker op, dan zal hij of zij dat waarschijnlijk niet zo waarderen.  

De oplossing? Ga het complete zoekpad van jouw bezoekers na. Welke pagina’s hebben ze bezocht, zijn ze lang op bepaalde pagina’s gebleven en hebben ze misschien de contactpagina bezocht? Op basis van deze informatie kun je vervolgens weloverwogen beslissen of het interessant is deze bezoeker te benaderen. Vervolgens is het de kunst de zakelijke bezoekers zo te benaderen, dat het niet lijkt alsof je weet dat ze jouw website hebben bekeken. Probeer het bijvoorbeeld op een leuk toeval te laten lijken.

Mag dat wel?

‘Hoe zit het met de privacy, staat de wet dit wel toe?’, vraag je je misschien af. Volgens de Nederlandse wetgeving mag alleen het IP-adres van zakelijke bezoekers worden opgevraagd. Particuliere bezoekers zijn bij de wet beschermd en mogen dus niet nagetrokken worden. Het benaderen van zakelijke bezoekers is dus gewoon toegestaan. Lees op de website van de overheid meer over de bescherming van persoonsgegevens

Meer weten?

Wil je het conversiepercentage van jouw website een zetje in de goede richting geven, dan is IP Marketing een slim idee. Wil jij IP Marketing voor jouw bedrijf inzetten? Neem dan gerust eens contact met ons op voor de mogelijkheden!