Het draait allemaal om locatie, ook online!

Geplaatst door Sumitra Otter • 21 sep 2016

Word jij al op mobiele apparaten gevonden in Google? Dit is het moment om daar iets aan te doen, want Google hecht steeds meer waarde aan websites die voorbereid zijn op mobiele zoekopdrachten.

Hoe vaak zoek jij iets op je mobiel op? Omdat je onderweg bent bijvoorbeeld, of omdat een laptop of computer simpelweg niet voorhanden is? Dan zijn je resultaten anders dan op een desktop. Websites die responsive zijn worden namelijk hoger getoond in de resultaten. Bovendien worden websites van bedrijven in de buurt van de locatie van het mobiele apparaat ook eerder getoond.

Mobiele zoekopdrachten

Zoek je naar een bedrijf voor een bepaald product of dienst met je mobiel? Dan zijn je bovenste zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, een database die bedoeld is om snel informatie weer te kunnen geven. Steeds meer mensen zoeken op hun mobiel. Het is zonde dat jouw bedrijf niet gevonden kan worden terwijl de oplossing vaak eenvoudig is. Je kunt hier op een paar manieren iets aan doen.

Maak je website responsive

Een responsive design maakt je website mobielvriendelijk. In dit geval schaalt je website mee met het apparaat, of dat nu een smartphone, tablet of desktop is. Dat betekent dat je website er altijd uitziet zoals jij voor ogen had: leesbaar en gebruiksvriendelijk.

Meld je bedrijf aan op Google Mijn Bedrijf

Als je jouw bedrijf aanmeldt bij Google mijn Bedrijf wordt deze opgenomen in de database met bedrijfsinformatie als adres, openingstijden, contactgegevens en welk product of dienst er wordt geleverd. Deze informatie wordt dan getoond in de zoekresultaten, maar ook in Google Maps en Google+. Je kunt jouw bedrijfsprofiel aanmaken via google.nl/business. Let er wel op dat je je servicegebied goed instelt.

Maak gebruik van een lokale domeinextensie

Een lokale domeinextensie kan bijvoorbeeld .frl of .amsterdam zijn. Als je hier gebruik van maakt, is het nog duidelijker op welk gebied jij je richt. Omdat zo’n extensie jouw website een regionaal karakter geeft, is dit niet voor ieder bedrijf geschikt. Grote kans dat je hierdoor namelijk landelijk lager scoort.

Jouw locatie is de belangrijkste factor

Maak je al gebruik van bovenstaande mogelijkheden? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf al goed wordt getoond. Vooral de locatie die jij aangeeft is van belang. Veel mensen zoeken ter plekke naar een bedrijf die de gewenste diensten of producten levert. Hun fysieke locatie wordt door Google gebruikt om relevante resultaten te tonen. Als je daar niet tussen staat, is de kans groot dat je klanten misloopt omdat ze je over het hoofd zien.

Wil je hulp bij het mobielvriendelijker maken van jouw website? Neem contact met ons op. Wij kunnen jou helpen bij het online zichtbaar maken van jouw bedrijf.