.frl: moeten we dat nu wel of niet doen?

Geplaatst door Maaike Lohuis • 23 feb 2015

De afgelopen maand, sinds dat het vanaf 2 februari mogelijk was om de domeinextensie te registreren, krijgen wij bij Pool Communicatie regelmatig de vraag van onze klanten: “Moeten wij www.onzebedrijfsnaam.frl vastleggen voor ons bedrijf?” Het antwoord daarop is voor ieder bedrijf weer verschillend. Als Fries communicatiebureau vinden wij het de moeite waard om er een korte blog aan te wijden. Uiteraard zijn we daarbij zo objectief mogelijk en bekijken we de zaken van beide kanten, maar misschien is het wel noemenswaardig om te vermelden dat dit blogje door een niet-Friezin wordt geschreven :-).

Ons advies over .frl

Kort samengevat zie ik vanuit online marketing-oogpunt geen toegevoegde waarde in een .frl-domein. Het zorgt er niet voor dat je beter gevonden wordt in Google (in tegenstelling tot wat het .frl Nijs communiceert). Het zorgt er in mijn ogen hooguit voor dat je niet-Friezen afschrikt. Alleen een bedrijf dat echt Fries is, in Friesland opereert en daar trots op is, zou ik adviseren een .frl-domein te nemen. Denk aan bedrijven als Sonnema, Weduwe Joustra en Thialf. Allemaal typisch Fries. Deze bedrijven zou ik dan ook aanraden om het als vervanging van het .nl-domein te gebruiken.

Het bedrijf waarbij je jouw .frl-domeinnaam kunt registreren, zegt het zelf duidelijk:

.frl is speciaal voor:

  • Iedereen die actief is op de Friese markt
  • Iedereen die de wereld wil laten zien wat Friesland te bieden heeft
  • Iedereen die specifiek Friese doelgroepen wil aanspreken

Praktisch gezien: wat doe je er daarna mee?

Vind je bovenstaande redenen voldoende om toch te kiezen voor een .frl-domein? Dan wordt er mijns inziens nog te weinig belicht wat je er na registratie mee zou willen doen. In onze ogen zou je vier opties moeten hebben:

  1. Je gebruikt het .frl-domein vanaf dit moment in al jouw communicatie en daarmee vervang je de .nl-extensie. Je neemt daarbij (wanneer je de .nl doorverwijst naar de .frl) de autoriteit die je hebt opgebouwd met je .nl-domein grotendeels mee, dus de positie die je hebt opgebouwd in de zoekmachine blijft (in ieder geval op de korte termijn) bestaan. Dat betekent dus dat iedereen die vanaf dit moment www.onzebedrijfsnaam.nl intypt, automatisch wordt doorgestuurd naar www.onzebedrijfsnaam.frl. Dit is zoals .frl bedoeld is.
  2. Je verwijst de .frl door naar je al bestaande .nl-domein. In dit geval registreer je de .frl alleen om ervoor te zorgen dat iemand anders dat niet kan doen. Je zult in jouw communicatie de .frl niet gebruiken, deze zal ook niet in de zoekmachine worden opgenomen. Het is dan alleen “voor de heb”.
  3. Je maakt een compleet nieuwe .frl-website, die naast de .nl bestaat. Twee websites naast elkaar hebben draaien vergt echter wel veel onderhoud: je moet alle content uniek voor beide websites blijven schrijven, anders creëer je duplicate content en dat is niet goed voor je positie in Google. Je zou wel kunnen overwegen om op de .frl alleen in het Fries te schrijven.
  4. Een tussenweg: je registreert de .frl en bouwt een tussenpagina voor iedereen die naar .frl gaat, die na enkele seconden doorverwijst naar je .nl-domein. Ook hierbij heeft het in onze ogen geen toegevoegde waarde voor Google. Bedenk daarbij ook waar jouw klanten de .frl zouden moeten vinden: je zult dit waarschijnlijk niet snel meenemen in je communicatie.

De pioniers

Meerdere pioniers binnen Friesland hebben als eerste hun .nl-domeinnaam vervangen door de .frl. Daarbij wordt gecommuniceerd dat de autoriteit van de .nl helemaal overgedragen is naar de .frl. Dat betekent dat, doordat er een 301-redirect is ingesteld, in plaats van de .nl nu alles van de .frl-website in wordt Google geïndexeerd. Een kritische noot die ik daarbij wil plaatsen is dat ik benieuwd ben hoe lang dit duurt: als je op hetzelfde zoekwoord de concurrentie moet aangaan met een vergelijkbare website met een .nl-extensie: hou je dan ook nog jouw voordeel? De extensie is natuurlijk maar een klein onderdeel van het Google-algoritme, maar als het daarop aankomt, kan ik me voorstellen dat ten eerste Google de .nl voorrang geeft in de resultaten en ten tweede dat niet-Friezen eerder op een .nl-resultaat dan op een .frl-resultaat zullen klikken.

Imago en uitstraling

Ook nog wel interessant om te noemen: tijdens de koffiepauze kwam het imago van de Friezen ter sprake. De Friezen in de zaal waren ervan overtuigd dat “buitenstaanders” Friezen zien als hardwerkende, betrouwbare, nuchtere mensen met wie je graag zakendoet: een positief imago. Uiteraard zien wij onszelf bij Pool Communicatie ook zo, maar dit was niet direct de associatie de opkwam bij de Drentse collega’s. Daarom is het goed om bij jezelf te rade te gaan: is jouw doelgroep uitsluitend Fries? Dan kun je een .frl-domein overwegen (met de notie dat ook in Friesland zelf “anti-Friezen” wonen, natuurlijk). Opereer je in het hele land? Dan raden wij het compleet overstappen op een .frl-domein af.

De .frl van jouw bedrijf registeren?

Kortom: ben je een in Friesland opererend bedrijf, met een Friese dienst of een Fries product? Dan kan een .frl-domein voor jou de juiste oplossing zijn. Daarbij raden we aan om jouw bestaande .nl-domein door te verwijzen, zodat je geen duplicate content veroorzaakt.

Uiteraard kunnen wij het domein voor je registreren. Heb jij bovenstaand verhaal gelezen en de beslissing genomen dat een .frl-domein echt bij jouw bedrijf past? Laat het ons dan weten via onze contactpagina. Wij registreren jouw domein voor 39 euro per jaar.