Effectief communiceren veel eenvoudiger dankzij online media

Geplaatst door Maaike Lohuis • 4 nov 2013

Met de komst van online marketing is het veel gemakkelijker geworden om effectief te communiceren. Geen ander communicatiekanaal laat haar effectiviteit zo duidelijk zien als het online marketing-kanaal. Immers, waar je vroeger maar moest gissen hoeveel mensen je advertentie hadden gelezen of je radiospotje hadden gehoord, krijg je deze informatie wanneer je online media gebruikt op een presenteerblaadje aangeleverd.

Online wordt elke actie, elke handeling vastgelegd en opgeslagen, zodat deze op een later tijdstip kan worden geanalyseerd. En dat geeft je als website-eigenaar of adverteerder veel inzicht in de effectiviteit van jouw online marketing-inspanningen en maakt het ook mogelijk om deze veel beter te sturen.

Online bereik je je doelgroep veel effectiever

Dat begint al bij het bepalen van de doelgroep. In het geval van de traditionele media zend je vaak een boodschap uit in de hoop dat deze door een lid van jouw doelgroep wordt ontvangen. Bij een Google AdWords- of e-mailmarketingcampagne vertoon je jouw boodschap alleen aan mensen die heel specifiek te kennen hebben gegeven op zoek zijn naar jouw product of dienst. Logisch dat de waste afneemt en de effectiviteit groeit.

Laten we eens Google AdWords als voorbeeld nemen. Veel mensen kennen dit advertentieplatform van Google wel, maar kennen slechts een fractie van de mogelijkheden. Een effectieve campagne begint daar bij het in kaart brengen van het zoekgedrag van de doelgroep en Google is daar redelijk open in. Niet zo gek natuurlijk, want zij willen de adverteerder graag helpen extra budget uit te geven aan Google AdWords-advertenties. Met tools als Google Keyword Planner en Google Trends kun je onderzoeken welke termen gebruikers in Google ingeven, wanneer zij op zoek zijn naar een bepaald product of bepaalde dienst. Hier kun je vervolgens je website of campagne op aanpassen.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld een lokaal warenhuis dat bestaat uit verschillende op zichzelfstaande winkels. In de traditionele media benadrukt het bedrijf het feit dat zij een warenhuis zijn. Wanneer we echter de zoekmachinedata van Google erbij pakken in de Google Keyword Planner, blijkt dat per maand 260 internetgebruikers op "winkelcentrum" in de betreffende regio zoeken, tegenover 10 die op de term "warenhuis" zoeken. Is de positionering waarin het bedrijf zich als warenhuis neerzet dan wel een goede? Nou, online in ieder geval niet en dat is met een paar muisklikken te achterhalen.