Een SSL-certificaat als slimme marketingtool

Geplaatst door Lennart van der Hoorn • 4 dec 2015

Vul alleen uw gegevens in wanneer de adresregel in uw browser begint met https://’. Je hebt deze zin waarschijnlijk wel eens zien staan, bijvoorbeeld bij het internetbankieren. De oplettende surfer is het misschien wel vaker opgevallen: sommige URL’s beginnen met ‘http://’ en andere met ‘https://’. Als je nog wat aandachtiger keek, viel het je misschien ook op dat de laatstgenoemde variant vaak in het groen wordt weergegeven en dat er dan ook een klein slot-icoontje in de adresbalk staat. Waar komen deze zaken vandaan en wat kunnen ze voor jouw website betekenen?

Een SSL-certificaat

Kort gezegd betekenen bovenstaande toevoegingen dat de verbinding van de website is beveiligd. Doordat het dataverkeer op deze websites is versleuteld, kunnen kwaadwillende personen geen data van de website onderscheppen. Websitebezoekers kunnen hierdoor veilig hun gegevens achterlaten op de website. De technologie hierachter wordt SSL genoemd, wat staat voor ‘Secure Sockets Layer’. Heeft jouw website dit ook nodig, of is het maar een overbodige extra?

Een must voor je webshop

Wanneer je een webwinkel hebt, kan je eigenlijk niet meer zonder een SSL-beveiliging. De redenen hiervoor zijn:

  • Door SSL voor je website te gebruiken, bescherm je de persoonlijke gegevens van je klanten. Deze worden versleuteld en kunnen daarmee niet ten prooi vallen aan hackers.
  • De Wet Bescherming Persoonsgegevens verplicht ondernemers de gegevens van hun klanten zo goed mogelijk te beschermen. Daarvoor zul jij de technische voorzorgsmaatregelen moeten treffen.
  • De meeste keurmerken voor webshops, verplichten het gebruik van SSL door hun leden.
  • Met een SSL-certificaat vergroot je het vertrouwen van je klanten. Doordat je webwinkel een betrouwbare uitstraling heeft, zullen klanten eerder iets bij je kopen.

Een pré voor je website

Wist je dat SSL ook voordelig is voor de positie van je website in Google? Sinds kort maakt SSL namelijk deel uit van het zoekalgoritme van Google. Wanneer je website geen SSL-certificaat heeft, zal hij lager in de zoekresultaten komen te staan dan wanneer je website dit wel heeft. In de toekomst is Google van plan om dit alleen nog maar zwaarder mee te laten wegen in haar zoekresultaten: ze willen het liefst dat elke website overgaat op een HTTPS-website.  

Met SSL voorkom je ook dat je klanten in de toekomst last gaan krijgen van vervelende pop-up meldingen, die de gebruiker waarschuwen wanneer hij gegevens invult. Browsers zijn reeds bezig met het implementeren van deze meldingen. Wanneer een klant bijvoorbeeld een contactaanvraag doet op je website, zal deze in de toekomst een melding krijgen dat het versturen van gegevens op jouw website onveilig is. Zo’n melding zal ongetwijfeld veel mensen afschrikken, wat een negatief effect kan hebben op je conversies. Kortom: ook jouw website kan de vruchten plukken van SSL!

Samenvattend kan een SSL-certificaat jou helpen om:

  • De persoonlijke gegevens van je klanten te beveiligen;
  • Een betrouwbare uitstraling van je website te creëren;
  • Je concurrentiepositie in de zoekresultaten van Google te behouden;
  • Lastige pop-up meldingen te voorkomen, die je klanten mogelijk afschrikken;
  • Je conversies niet te laten dalen.

Een SSL-certificaat zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Niet alleen om de gegevens van klanten te beveiligen, maar ook om de concurrentiepositie van de website te behouden. Wij helpen je hier graag mee. Ga naar het (SSL-beveiligde) aanvraagformulier om een SSL-certificaat aan te vragen!