Bloggen voor goede resultaten in Google

Geplaatst door Kelly Peters • 14 sep 2017

Heb jij een website of webshop? Dan kan het interessant zijn om te starten met bloggen. Regelmatig een leuke blog plaatsen kan namelijk tot een betere positie in Google leiden! Wij leggen je uit hoe dit in elkaar steekt.

 

Geen overbodige luxe

Misschien heb je er wel eens over nagedacht om te gaan bloggen, maar besloten om dit toch niet te doen. Veel mensen denken dat er teveel tijd in het schrijven van een blog gaat zitten en het 'niet zoveel oplevert'. Vaak hou je je alleen bezig met de bezoekers waaraan je direct denkt te verkopen en vergeet je daardoor de groep potentiële klanten die jouw website nog moet ontdekken. Toch is bloggen een erg goede manier om een groter publiek te krijgen, voor meer verkeer naar je website te zorgen en uiteindelijk meer klanten te krijgen. Bloggen is dus zeker geen overbodige luxe!

 

Bloggen kan zorgen voor:

  • Een betere vindbaarheid
  • Meer bezoekers
  • Meer engagement van je huidige klanten
  • Nieuwe klanten

 

Waarom bloggen goed is voor je vindbaarheid

Wanneer je een klein publiek hebt, denk je misschien dat bloggen niet de moeite waard is 'omdat toch niemand het leest'. Maar vergis je niet: bloggen kan je kleine publiek juist groter maken! Bloggen is goed voor je vindbaarheid om de volgende redenen:

  • Bloggen zorgt voor meer pagina's op jouw site. En meer pagina's betekenen meer interne links naar je homepage.
  • Hoewel interne links goed zijn, zijn links van andere sites natuurlijk nóg beter! Stel dat een artikel van jou wordt gedeeld op social media en wordt gelinkt vanaf andere sites: dan gaat jouw populariteit omhoog. En dat betekent dat je stijgt in de ranking van Google.
  • Heb je een webshop? Je genereert makkelijker links met interessante content dan met productpagina's. En hoe meer links je kunt krijgen naar jouw content, hoe hoger je zult komen in de gratis resultaten van Google.
  • Regelmatig een blog schrijven laat zien dat jij je site blijft updaten. Google registreert deze verandering. Elke nieuwe pagina geeft aan de Googlebot een seintje dat jouw website actief is. En dat wordt beloond door jouw site hoger te ranken in de resultaten.
  • Met bloggen kun je hoger scoren op bepaalde zoekwoorden. Je kunt je content namelijk bouwen om de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn!
  • Link je naar productpagina's in je blog? Door sterke interne links te maken met een goede tekst zorg je ervoor dat jouw productpagina's ook profiteren van het effect van jouw blog.

 

Onze blog over 'Videomarketing: wel of niet doen' staat nu op de tweede plek in Google:

 

 

 

Nog meer goede redenen om te bloggen

Natuurlijk zijn er, behalve een betere vindbaarheid, nog veel meer goede redenen te bedenken om te starten met bloggen. De beste reden is misschien wel dat je met bloggen een publiek van terugkerende klanten kunt opbouwen. Met social media ben je meestal beperkt door het aantal tekens wanneer je iets wilt vertellen. En hoewel videomarketing een goede manier is om je verhaal te vertellen, moet je hier wel veel tijd voor vrij maken én er verstand van hebben voor een professioneel resultaat. Met een blog kun je vrij gemakkelijk een goed verhaal vertellen. Bijvoorbeeld over de specificaties van jouw producten, ontwikkelingen binnen de branche of over leuke acties. Laat zien wat jouw bedrijf en diensten interessant maakt!

 

Verder kun je met een blog:

  • Jouw expertise laten zien. Dit verhoogt je betrouwbaarheid en maakt je een 'trusted authority'.
  • Meer materiaal promoten op social media, waardoor je weer meer mensen naar je website trekt. 
  • Mensen aanmoedigen om naar jouw interessante content te linken, waardoor andere mensen dit zien en jij vervolgens jouw aantal nieuwe bezoekers ziet stijgen.

 

Leuke ideeën voor een blog

Denk je nu: allemaal leuk en aardig, maar ik ben geen echte schrijver? Of heb je geen tijd om te bloggen? Laat ons proberen om je van gedachten te doen veranderen. Bloggen is, zoals je hebt gelezen, waardevol voor jouw website. Het is dus zeker de moeite waard om hier apart tijd voor te reserveren. En maak je niet druk om of je wel of niet een echte schrijver bent: een blogpost is zo gemaakt! Zie het gewoon als een uitbreiding van jouw Tweet of productbeschrijving. Of als een uitleg van interessante content die je hebt gevonden op het web. Ook het embedden van een video met een leuk stukje tekst kan een interessante blog maken. Bovendien hoef je echt niet élke dag te posten: als het maar iets is wat je regelmatig doet.

 

Inspiratie nodig? Wij geven je een lijstje met onderwerpen waarover je zou kunnen gaan bloggen:

  • Het verhaal over de oprichting van je bedrijf
  • Meer informatie over je producten of diensten
  • Tutorials over hoe je jouw producten zou moeten gebruiken
  • Een aankondiging van een sale of speciale aanbieding
  • Meer informatie over de evenementen waar je aan mee doet
  • Updates over je bedrijf
  • Interessante ontwikkelingen binnen je branche
  • Iets leuks wat je tegen bent gekomen op het web

 

Wij kunnen je helpen

Kom je toch tijd tekort voor het schrijven van blogs? Of weet je niet de juiste woorden te vinden? Dan kunnen wij je helpen! Bij Pool Communicatie hebben wij ervaren tekstschrijvers in dienst, die in no-time een mooie blog voor jou kunnen creëren. Meer weten over de mogelijkheden? Wij maken graag een afspraak met je om het te bespreken!