Bekijk je website eens door de ogen van je klant!

Geplaatst door Maaike Lohuis • 2 jan 2014

Vaak laat je je bij het ontwerp of indeling van je website leiden door je eigen gevoel. Of door de smaak van degene die je website ontwerpt. Vreemd eigenlijk, dat je vaak kiest voor deze subjectieve factoren. Je moet je juist laten leiden door de bezoeker van je website. Zou het niet geweldig zijn als je over de schouder van de websitegebruiker mee zou kunnen kijken? Met de huidige techniek is dit mogelijk!

De eerste optie om te achterhalen hoe gebruikers je website beleven, is door gebruik te maken van eyetracking. Hierbij legt een infraroodcamera die aan de monitor is bevestigd de oogbewegingen van de internetgebruiker vast, terwijl deze onder onderzoeksomstandigheden over de website navigeert. Deze bewegingen worden in een heatmap en gazeplot vastgelegd.

Een heatmap (linker afbeelding) legt vast waar de ogen van de gebruikers het meest op gericht zijn en laat zo zien welke elementen van je website opvallen en nog veel belangrijker: welke niet. Met een gazeplot kun je juist zien in welke volgorde je bezoekers elementen van je website bekijken. Beide tools geven je zo informatie hoe je je bezoeker richting conversie - zoals een aankoop of het invullen van een contactformulier - kunt sturen.

Het testen met eyetracking heeft al tot leuke inzichten geleid. Zo wordt er vaak voor gekozen om personen op een website af te beelden. Hier moet je echter goed over nadenken, zoals onderstaand voorbeeld laat zien.


Links is een eyetrackingonderzoek te zien van een foto waarin de vrouw recht naar voren kijkt. Uit de resultaten komt duidelijk naar voren dat gebruikers geneigd te zijn terug te kijken naar de vrouw. Wanneer zij echter ergens naartoe kijkt, wordt de blik van de gebruiker getrokken naar hetgene waar zij naar kijkt. Zo kun je gebruikers sturen in hun kijkgedrag.

Nadeel van eyetracking is dat het nog relatief duur is om uit te laten voeren: een sessie kost al snel € 1.000,-. Gelukkig is er ook een alternatief dat veel goedkoper is, namelijk mousetracking. Nu zijn oogbewegingen niet gelijk aan muisbewegingen, maar uit onderzoek blijkt wel dat deze sterk overeenkomen.

De huidige mousetrackingtools, zoals Clicktale en Mouseflow, kunnen muisbewegingen, klikken en toetsaanslagen meten en op video vastleggen. Hiermee kun je bijna real-time zien hoe mensen over je website navigeren. Het mooie is dat dit echte bezoekers van jouw website zijn, dus individuele mensen uit jouw doelgroep die je kunt bekijken terwijl ze jouw website gebruiken. Je moet dus wel over een redelijk aantal bezoekers per maand beschikken om een representatief beeld te krijgen van de kwaliteit van je website.

 

Met mousetracking kun je dus zien waar mensen klikken, maar nog belangrijker, ook waar mensen proberen te klikken terwijl het niet kan. Dit biedt aanknopingspunten om jouw website verder te verbeteren. Daarbij weten ze niet dat hun bezoek wordt opgenomen waardoor de resultaten meer betrouwbaar kunnen zijn dan bij eyetracking onder onderzoeksomstandigheden.

Mousetracking is al vanaf € 100,- per maand beschikbaar. Uiteraard is het ook mogelijk om hier eenmalig mee te testen. Meer weten? Neem dan contact met ons op!